Bard

Sitsträning

Hästen är en spegel av sin ryttare. Som ryttare är målet att göra det enkelt för hästen att utföra det vi ber den om oavsett om det är en taktmässig trav längs en grusväg, byten och piruetter i dressyr eller att hoppa över hinder på bana eller i terräng.

Sitsen är något som varje ryttare oavsett nivå ständigt kan utveckla och förfina, och därigenom få bättre samspel och kommunikation med sin häst. Att förbättra sin kroppskontroll, rörlighet, balans och följsamhet hjälper ryttaren att ta stora kliv framåt.

Så här jobbar vi på Hippikos med sitsträning

* Sitsträning under longering: Att få hjälp med sitskorrigering av ett tränat öga utan att som ryttare behöva hålla koll på hästen är ett klassiskt och effektivt sätt att arbeta med sitsförbättring. Anja hjälper dig med övningar som ger dig att hitta bättre balans och följsamhet samt stretchar kroppen till en bra position.

* Ridlektioner med sitsfokus: Här ligger fokus på ryttarens position och följsamhet. Vi jobbar mycket med övergångar och tempoväxlingar och vi lägger även in moment med stretch- och balansövningar.

*Ryttaranalys: Ridpasset videofilmas och du får ett protokoll med dig där vi går igenom hela ryttarens sits och inverkan med förklaringar till styrkor och svagheter och tips på övningar att jobba vidare med. Ett bra sätt att följa upp sitsträningsarbetet på.

* Avsutten sitsträning: Att få en bättre sits börjar med kroppskännedom och kroppskontroll hos ryttaren. Ett bra sätt att öka förståelsen för hur min sits påverkar hästen och min ridning är att jobba med avsuttna övningar. Vi kan träna mycket av sitskorrigeringen även på marken utan häst, målet med den avsuttna sitsträningen är att ryttaren ska förstå hur sitsen påverkar hästen i olika situationer och vad som händer vid olika sitsfel samt öka kunskapen om sin egen sits och få med sig praktiska övningar.

På Hippikos använder vi oss av följande metoder och hjälpmedel vid den avsuttna sitsträningen:

- Balimopall: Ett sitsträningsmedel framtaget av Eckart Meyners i Tyskland framtaget speciellt för ryttare. Pallen har en rörlig sitsdel där ryttaren kan öva balans, kroppsmedvetenhet och inverkan. Pallen hjälper dig att aktivera och balansera partierna runt höften och längs ryggraden.

- Riders board: En balansplatta framtagen i USA för ryttarträning. På plattan kan du träna din inverkan och balans och öka kunskapen om ev oliksidighet eller andra sitsproblem.

Vi jobbar också med yoga för ryttare, pilatesbollar och andra praktiska övningar.